Keresés...

BISEL-program középiskolásoknak, szakiskolásoknak

A bioindikációval és számítógépes kommunikációval foglalkozó BISEL környezetvédelmi programot és hálózatot indítja újra az az együttműködési megállapodás, amelyet 2015 novemberében írtak alá az együttműködő felek: a Földművelésügyi Minisztérium, a Herman Ottó Intézet, a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár és a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósága. A program megvalósítását a Földművelésügyi Minisztérium képviseletében az Agrárszakképzési Főosztály felügyeli és irányítja.


A biológia vizsgálatok (bioindikáció) alapján számított bioindex (BI) a vízfolyások vízminősítésének az eszköze. Ez az egyszerű módszer lehetővé teszi, hogy képet kapjunk a vízfolyások ökológiai állapotáról. A biológiai vízminősítés a kémiai vízvizsgálatok értékes kiegészítése, mind tudományos, mind oktatási szempontból. A belga módszert (Belga Biotikus Index - BBI) számos laboratórium tesztelte. A BBI minimális adaptációval egész Európában használhatónak bizonyult. A BBI-nek a középiskolai oktatásban is könnyedén használható egyszerűsített változatát az EU Comenius programja keretében a belga Nieuwe Media School fejlesztette ki. Ezt nevezték el - „Biotic Index at Secondary Education Level – Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban” – röviden BISEL-nek.

A BISEL-nek a középiskolai oktatásban van egy nagy előnye bármely más európai vízminőség-vizsgálati módszerrel szemben: a BISEL gyors, könnyű és nem igényel különösebb szaktudást, sem nagy beruházást.

Ha a BISEL használatát összekapcsolják kémiai vizsgálatokkal, egyértelmű következtetéseket vonhatnak le a szennyeződés okairól, és így a kémia és biológia órákat integrálhatják.

Az együttműködő Felek a magyarországi „Bioindikáció az iskolai oktatásban” című környezetvédelmi program és hálózat főbb céljait is megfogalmazták, miszerint elő kell segíteni a bioindikáció iskolai oktatásban való folyamatos elterjesztését és alkalmazását. Támogatni szükséges az Internet használatát a biológiai és a szakmai (környezet– és természetvédelem, erdészet, vízgazdálkodás stb.) oktatásban. Népszerűsíteni kell a környezeti nevelés számára olcsó, de rendkívül hatékony módszert.

Fontos, ma már nélkülözhetetlen szakmai ismereteket kell nyújtani és oktatási modult kell alkalmazni a közoktatásban (pl. erdei iskola) és szakképzésben. Ezzel párhuzamosan lényeges a bioindikációval foglalkozó akkreditált tanártovábbképzés lebonyolítása, valamint a környezetvédelmi program határon túli magyar tanárokkal való megismertetése.



 
Elejére!