Keresés...

Sikeres volt a próbaút!

Elkészült az egyetemi szabadalmat alkalmazó elektromos virágkocsi, ami hétfő hajnalban megtette az első próbakört a szerelőműhelytől a díszítőhangárig.


Az elektromos hajtás lelke a kétezer mobiltelefonnak megfelelő kapacitású egyetemi fejlesztésű akkumulátor. A rendszám és forgalmi engedély nélküli, kimondottan a virágkarneválra készített jármű a műhelyből saját kerekein gurult – rendőri felvezetéssel – a Raktár utcai telephelyre, ahol Pikó Sándor vezetésével elnyeri majd végleges formáját.

Az egyetem 2008-ban csatlakozott először a Virágkarneválhoz, és idén már kilencedik alkalommal indít kocsit. Az eredeti cél változatlan: az intézmény népszerűsítése a város legjelentősebb turisztikai eseményén.

"Az egyetemi innovációt, a sporttal kapcsolatos képzést és kutatást, valamint az együttműködés fontosságát is jelképezi a Debreceni Egyetem idei virágkocsija. A kompozíció legnagyobb újdonsága, hogy az alapja a Műszaki Kar által fejlesztett elektromos hajtás virágkocsihoz újragondolt változata, amely elsőként augusztus 20-án mutatkozik be a nagyközönség előtt" – mondta a jármű sajtóbemutatóján Rőfi Mónika, a Rendezvénykoordinációs és Alumni Központ vezetője.

A Debreceni Egyetem Műszaki Kar Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék 8 éve foglalkozik elektromos hajtású járművek fejlesztésével. Több tanulmányautót is készítettek, amelyek sikeresen szerepeltek az alternatív hajtású járművek versenyén. A folyamatos fejlesztésnek köszönhetően 2 éve megszületett a tanszék start up terméke: az elektromos hajtású kukásautó prototípusa, az elektromos virágkocsi szerkezetének kialakítása ennek a fejlesztésnek köszönhető. A 40 napig tartó tervezésben, építésben a tanszék oktatói és hallgatói is részt vettek.

"A járműszerkezet teljesen új építés, a szabadalmaztatott elektromos hajtást tartalmazza, csendesen jár, megfelel valamennyi környezetvédelmi és karneváli követelménynek. Már a tervezés szakaszában egyeztettünk a kompozíciót megalkotó Pikó Sándorral, így a fejlesztés során figyelembe tudtuk venni a speciális igényeket. Az elektromos autót villanymotor hajtja, amelyhez az energiát 2 ezer darab 12 kilowattórás akkumulátort építettek a szerkezetbe, ami így 50 kilométert tud megtenni, óránként 20-25 kilométeres sebességgel. Kimondottan a virágkocsihoz kifejlesztett újdonság, hogy a jármű irányításához joystickot használunk, tehát nincs kormány és nincsenek pedálok sem. A gáz és a fék is teljesen elektromos, sőt a fékezéskor keletkező energia is újrahasznosul" – sorolta Husi Géza, a Műszaki Kar oktatási dékánhelyettese, a Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék vezetője.

A tervezők és a fejlesztők több új ötletet is felvázoltak a jármű továbbfejlesztésére. Konkrét elképzeléseik vannak a virágkocsi teljesen autonóm, vezető nélküli, illetve távvezérlésű működtetéséhez, a kompozíció és annak figurái mozgatásához és a jármű hétköznapi hasznosítására is.

A tervek szerint a következő években a Debreceni Virágkarnevál valamennyi kocsija átveheti az egyetem újítását és egyedi elektromos hajtásra épülhet, így hamarosan környezetbaráttá válhat a város egyik legvonzóbb turisztikai nagyrendezvénye.


   

Az elektromos hajtás lelke a kétezer mobiltelefonnak megfelelő kapacitású egyetemi fejlesztésű akkumulátor. A rendszám és forgalmi engedély nélküli, kimondottan a virágkarneválra készített jármű a műhelyből saját kerekein gurult – rendőri felvezetéssel – a Raktár utcai telephelyre, ahol Pikó Sándor vezetésével elnyeri majd végleges formáját.

 A tervezők és a fejlesztők több új ötletet is felvázoltak a jármű továbbfejlesztésére. Konkrét elképzeléseik vannak a virágkocsi teljesen autonóm, vezető nélküli, illetve távvezérlésű működtetéséhez, a kompozíció és annak figurái mozgatásához és a jármű hétköznapi hasznosítására is.
A tervek szerint a következő években a Debreceni Virágkarnevál valamennyi kocsija átveheti az egyetem újítását és egyedi elektromos hajtásra épülhet, így hamarosan környezetbaráttá válhat a város egyik legvonzóbb turisztikai nagyrendezvénye.
Az egyetem 2008-ban csatlakozott először a Virágkarneválhoz, és idén már kilencedik alkalommal indít kocsit. Az eredeti cél változatlan: az intézmény népszerűsítése a város legjelentősebb turisztikai eseményén.
A Debreceni Egyetem Műszaki Kar Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék 8 éve foglalkozik elektromos hajtású járművek fejlesztésével. Több tanulmányautót is készítettek, amelyek sikeresen szerepeltek az alternatív hajtású járművek versenyén. A folyamatos fejlesztésnek köszönhetően 2 éve megszületett a tanszék start up terméke: az elektromos hajtású kukásautó prototípusa, az elektromos virágkocsi szerkezetének kialakítása ennek a fejlesztésnek köszönhető. A 40 napig tartó tervezésben, építésben a tanszék oktatói és hallgatói is részt vettek.





 
Elejére!